קניתם מוצר ואתם מרגישים שעבדו עליכם?; הטיסה התעכבה, או שלא סיפקו לכם אוכל כשר  ואתם רוצים לתבוע את חברת התעופה; הזמנתם מוצר והוא הגיע פגום, מישהו רימה אתכם?  אין ספק שאתם יכולים להגיש תביעה.

המקום המתאים לתבוע הוא בית המשפט לתביעות  קטנות, שהוא בית משפט השלום אשר הוסמך לדון בתביעות על רקע סכסוכים אזרחיים, כגון,  סכסוכים בנושא צרכנות או מתן שירותים. הסכום המקסימאלי שניתן לתבוע במסגרת תביעה  קטנה הינו: 33,200 ₪ נכון ליום 1.1.2013, כאשר סכום זה מתעדכן מידי שנה.

בסעיף 63 לחוק בתי המשפט נקבע, כי: "ייצוג בעל דין בבית משפט לתביעות קטנות  על ידי עורך דין יהיה רק ברשות בית המשפט ומטעמים מיוחדים שיירשמו", וכך שלרוב  מתקיימים הדיונים בבית משפט זה ללא עו"ד. רק במקרים נדירים כאשר עלול להיגרם חוסר  שוויון בין הצדדים, למשל, כאשר התובע הוא עו"ד במקצועו, וייתכן ויהיו פערי כוחות  בין הצדדים, עשוי בית המשפט לאפשר לנתבע להיות מיוצג על ידי עורך דין.

ההליך  המשפטי בבית המשפט הוא אמנם הליך פשוט, אך מומלץ מאוד להתייעץ עם עו"ד שיעריך את  סיכויי התביעה לפני הגשת התביעה, יסייע בהכנת התביעה ו/או את כתב הגנה, וילווה את  לקוח משלב הייעוץ וההכנה לקראת הדיון. גם לאחר קבלת פסד הדין, יש חשיבות לעו"ד הן  בהגשת ערעור לבית משפט המחוזי, והן בליווי בלשכת הוצאה לפועל לצורך ביצוע פסק  הדין.

חשוב להיות מסודרים ומאורגנים בהבאת המסמכים, כך שהשופט יוכל להתרשם  בצורה קלה וברורה מה היא התביעה, ולכן יש חשיבות רבה לעו"ד שייעץ ויסייע בהכנת  התביעה, אחרת קיים סיכוי לא קטן, שהשופט לא יוכל קבל את טענותיך, גם אם הצדק  עמך.

הסמכות  המקומית

את התביעה יש להגיש בביהמ"ש השלום באזור השיפוט  שנקבע לפי הקריטריונים בחוק. בית משפט לתביעות קטנות פועל, כאמור, כבית משפט שלום,  וברחבי הארץ פזורים כ-30 בתי משפט לתביעות קטנות. לעניין הסמכות המקומית, אין  משמעות לסיכום בין הצדדים לגבי מקום השיפוט במידה וקיים הסכם  כזה.

הקריטריונים לקביעת מקום השיפוט הם: מקום מגורי הנתבע או מיקום עיסוקו,  המקום בו נוצרה ההתחייבות, כלומר המקום בו התבצעה העסקה או הרכישה, המקום שתוכנן  לקיום ההתחייבות, מקום המסירה של הנכס במידה ומדובר בנכס. את  התביעה שכנגד- יש  להגיש באותו מקום בו הוגש כתב התביעה המקורי.

זהות הנתבע

על הנתבע להיות אדם או חברה. במידה  ומדובר באדם יש לציין את פרטיו בצורה מדויקת: שם מלא, ת.ז, כתובת, טלפון. במידה  ומדובר בתאגיד או חברה, נדרש לציין את השם הרשמי של החברה כולל "בע"מ" בסופו ומספר  הח.פ. של החברה.

לפני הגשת התביעה, יש לבדוק מי הם הגורמים העלולים להיות  מעורבים במקרה. בדיקה זו תחסוך לנו זמן יקר בהמשך. כך למשל, במקרה של תאונת דרכים,  התובע מעוניין לקבל חזרה כסף עבור התיקונים שביצע. במידה ויתבע אדם המבוטח בביטוח  צד ג', תצטרף חברת הביטוח של הנתבע אוטומטית להגנה. על מנת לחסוך זמן ומשאבים– ניתן  לצרפה מלכתחילה לתביעה.

תשלום אגרת בית המשפט עומד על 1% מסכום התביעה, ובכל  מקרה לא פחות מ- 50 ש"ח. את הסכום ניתן לשלם במקום ע"י כרטיס אשראי או באמצעות שובר  לתשלום בבנק הדואר.

פישור, גישור  ובוררות

בתי משפט מעודדים הליך של סיום המחלוקות שבין  הצדדים מחוץ לכותלי בית המשפט, על-כן סביר להניח שבמהלך הדיון יציע השופט לצדדים  הליך של פישור אשר יתבצע על ידי השופט עצמו וזאת בהתאם לסעיף 79 א לחוק בתי המשפט.  הצדדים אינם מחויבים להסכים להליך זה. לעיתים טרם הדיון, יכול בית המשפט לשלוח את  הצדדים להליך של גישור. עניין זה מצריך את הסכמת הצדדים להליך. בהסכמת הצדדים רשאי  השופט הדן בתיק לדון במקרה כבורר או להעביר את הדיון בתיק לבורר אחר ללא קבלת שכר  מהצדדים. שופט הדן בתביעה קטנה ופוסק כבורר, על הצדדים לדעת כי לא ניתן לערער על  החלטה זו.

הוצאות שנגרמו לכם בעקבות ההליך (הפסד שעות עבודה, נסיעה, חניה  וכדומה) יש ציין הוצאות אלו במעמד הדיון. בית המשפט קובע בסוף כל דיון "הוצאות  משפט" לצד שזכה. סכום זה כולל בתוכו את ההוצאות העקיפות של ההליך השיפוטי, בכמה  מאות שקלים. ניתן לבקש הוצאות משפט בגין ייעוץ משפטי שניתן על ידי עו"ד שסייע בהכנת  התביעה.  

יושם אל לב: לעניין מקום התביעה, על פי ההלכה, יש לתבוע בבית דין,  ואם יסרב הנתבע לבוא, יתן בית הדין רשות בכתב לתבוע בערכאות. אולם, אם מראש ברור  כשמש שיסרבו, ניתן לתובעם ישירות בערכאות (פת"ש חו"מ סימן  כ"ו).

האמור במדור זה, אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ  משפטי ו/או חוות דעת משפטית או אחרת ו/או המלצה ואין להסתמך על האמור, במדור זה,  ללא התייעצות עם עו"ד